lördag 20 maj 2017

Sallat redan i början av maj!





Oj, vad tiden går! I trädgården händer det förstås också en hel del så här års. Nu publicerar jag detta inlägg som påbörjades i början av maj. Jag ville visa min fina sallat jag redan skördade av i varm- och kallbänkarna.

Jag gjorde iordning varmbänken i februari. Ställde tre pallkragar på varandra. Fyllde med hästgödsel och toppade med ett tunt lager jord. Sådde sedan blandsallat som kom fint i mars. Se tidigare inlägg. Den fick växa på i varmbänken ca två månader, då jag fördelade ut de små plantorna i den nu avsvalnade varmbänken och den andra bänken som inte innehöll någon gödsel utan bara trädgårdsavfall toppat med ett tunt lager jord = kallbänk. Det har varit en fröjd att kunna skörda sallat hela maj!







Trots relativt kall vår har jag har sått en hel del och planterat ut småplantor. Har dock fortfarande några lådor att fylla.






Inne i växthuset har jag under maj månad haft en spenat matta att skörda av. Den såddes på plats i mars.  Spenat är lite speciell. Den gror dåligt mitt i sommaren, föredrar vår och sensommar i lite svalare väder.





Jag har övervintrat persilja i växthuset och har även kunnat skörda av den under hela maj. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...