tisdag 4 april 2017

Abovo ateljéer är här!

Lilian och Dag målar taket i köket med matt vit linoljefärg, första strykningen.
Att allt virke ser prickigt ut är pga att vi schellackat alla snickerier.



Äntligen har Lilian och Dag från Abovo Antik/Ateljé kommit för att hjälpa till med det inre måleriet.
Lilian är en skicklig dekorationsmålare och ska så småningom göra lite skoj här i huset.


Under frihetstiden och rokokon på 1700-talet var man i högre stånds miljöer ganska modig och lekfull. Färgskalan var pastelliga toner och snickerierna varierade ofta i färg från rum till rum.
'Trompe l'œil' eller illusionsmåleri förekom ofta. Tekniken kunde användas för att skapa illusionen om ett påkostat rum med väggindelningar, trälister och marmor - man lurade helt enkelt ögat. Ofta var dessa illusionsmålerier lekfulla och överraskande med motiv från djurvärlden eller små putti änglar där man minst anade det. En annan modetrend var handmålade kinesiska sidentapeter som importerades av Ostindiska kompaniet. De kunde föreställa landskap med vackra träd och buskar, ofta med ett stort inslag av exotiska djur.

Följ med på bloggen och se vad vi hittar på!



Första strykningen av kökstaket är klar. Det tog två man knappt en dags arbete där den ena gick före med rollern och den andra efterströk med pensel som ibland doppades i förtunningsburken för att lättare kunna arbeta in färgen i ett tunt lager.


Medan Lilian och Dag kämpade i köket schellackade jag övervåningens alla tak, till och med de som jag redan strukit en gång med matt linoljefärg. Man penslar helt enkelt på en lack som blockerar kådan från att tränga ut ur kvisthålet och missfärga den målade ytan. Lilian var bestämd på den punkten. Det är inte roligt när tak och snickerier efter något år är helt fläckiga. Speciellt nu när vi får så mycket kvist i virket. Annat var det förr.



Stänkmålat och schellackat


Förr i tiden stänkmålade man för att efterlikna marmorering. Vid stänkmålning brukar man för att uppnå djup sträva efter att stänka med en ljusare kulör, t ex vit, och en mörkare, t ex svart, kompletterat med ytterligare en eller två kontrasterande kulörer.

Vi stänkte övre hallen i förra veckan. Genom att basfärgen är 5% grön umbra, dvs ljusgrått är det svårt att få till den ljusare kulören. Den mörkare är en mörkt grå och den mörka caput mortum som vi provmålade med. Vi tänkte att det kan vara fint om den kommer igen i hallen mellan rummen. Den kommer dock inte fram så tydligt som vi hoppats. Vi ska nu prova att stänka med gulockra och se om vi får till något djup. Fortsättning följer.



Sänkmålat i övre hallen. 

Närbild på stänket. Stora och små prickar.



Lilian blandade till en patineringssoppa bestående av en sträng obränd umbra på tub samt lika delar linolja och skonsam, luktfri förtunning. Hon använde kokt linolja, men föredrar egentligen rå, för den gulnar inte. Soppan ska vi använda till att 'bruna nyträt' för att det ska se gammalt ut på ställen där det kan bli slitage och färgen nöts av. I stället för att det nya ljusa trät kommer fram så kommer den brunade, som man normalt får vänta minst 200 år på. Så länge har vi inte tid att vänta.



Mer linolja tillförs efter att man blandat ut färgpastan med lite linolja först


Patineringen går till så att man stryker på den blaskiga blandningen där man tror att den behövs. Man kan använda en pensel eller en trasa, eller både ock som Lilian. Penseln först och sedan gå efter med trasan och dra ut och torka bort överflöd. Hon gjorde en ganska stor sats, så vi kan patinera när vi har en stund över. Bra och rolig uppgift att sticka emellan med vid t ex målning av tak. 



Bruning av ett köksskåp på ställen som kan komma att slitas, mest troligt där man öppnar skåpet och på listen.



Patinering av stora köksskåpet.



Nu vet jag vad jag vill göra i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det långsamma livets lov

Oj vilken torr sommar! Bäcken där vår sjö rinner vidare har torkat. Det är tur att vi bor så vi kan pumpa upp vatten till grönsakerna. ...