måndag 19 september 2016

Inläggningar, juicer och tomater




I förra veckan tog jag hand om lite av allt det som växer i trädgården. Bland annat har jag gjort det mamma alltid gjorde när vi var små; lagt in hela plommon och en kvist citronverbena i varm sockerlag. Det blir fina efterrätter i höst tillsammans med lite vaniljglass eller en skvätt grädde.

Jag har också kokat marmelad på plommonen. Enligt mitt recept skulle man ta lika delar frukt och socker. Första gången gjorde jag enligt receptet, den andra tog jag mycket mindre socker. Så dessa marmelader måste ätas relativt snabbt. Jag ska hålla koll på burkarna och se hur fort det går med förfallet.

Vi har köpt en juice maskin som heter Angel och som är jättebra på att pressa alla möjliga frukter och grönsaker till klar juice. Den har två behållare; en för juicen och en för restprodukten. 

Jag gjorde en matigare variant med en röd lök, en vitlöksklyfta, några tomater, några små squash och lite broccoli. Det blev jättegott. Vill man ha juicen svagare tar man bort lökarna. 


Grönsaker uppskurna för juice tillverkning


Vi pressade en korg med fina fallfrukts äpplen. Det gav tre stora flaskor juice och en burk äppelmos (rest från den avsilade juicen). Det blir väldigt lätt att äta mer raw food när man kan göra juicer så här enkelt!



Det kryllar av tomater i växthuset och utomhus i landet.  Vi provade att göra juice av dem  - det gick också bra. 



Tomater i växthuset


Några stolta fjällskivlingar stod på tomten nere vid sjön.
De är goda att steka som biffar i smör och är faktiskt snäppet godare än kantareller tycker jag.  


Vilken lyx att kunna plocka in egen sallat till måltiderna

Klätterrosen John Downie blommar än



Grönsaker och sommarblommor i lådorna

I år har jag varit noga med att gallra frukten.
Och belöningen blir stora fina exemplar. Här växer sorten Polar.

1 kommentar:

  1. Måste säga det igen, otroligt roligt att hitta in hit! Tack för all inspiration! http://gelashemochtradgard.blogspot.se/

    SvaraRadera

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...