torsdag 1 september 2016

I trädgården just nu

Sista torkan i solen innan löken ska in och flätas för slutförvaring 


Här på Mora har jag fortsatt att så och att skörda. Jag har sått spenat, machésallat, plock- och huvudsallat bland annat. Och jag hoppas kunna fortsätta skörda grönsaker ett bra tag till.


För några veckor sedan såg jag några 'nykläckta' kålfjärilslarver på grönkålen, signalen för att det var dags att spruta bladen med biologiskt larvskydd. Samtidigt som jag sprutar gick jag igenom alla bladen och då hittrade jag flera äggansamlingar som jag tog bort/klämde ihjäl. De som jag missat kommer att dö när de äter av bladen.


Kålfjärilen - en vacker varelse


Besprutning och inspektion av alla kålväxter, här grönkålen.

Tack vare täckodlingen har det varit väldigt lite ogräsbekämpning i år. Det ogräs som ändå visar sig drar jag upp och lägger på täcket, där det får torka. Det återgår sedan till att bli jord som resten av täckmaterialet också gör med tiden. I grönsaksbäddarna består täckmaterialet av gräsklipp som lades på när det var färskt och näringsrikt. De stora grönsakerna har dessutom fått vallörts- och nässelvatten som extra näring.


Färskt gräs - närodlat gödsel som luktar friskt och gott!

Här växer  purjolök och rödbetor i ett täcke av torkat gräsklipp.  

Kronärtskocka kräver mycket näring och vatten. 



En till bild på kockorna - de är så maffiga!





Även sommarblommorna gillar täckodlat - mina tagetes är super frodiga


Bäddarnas träramar är på upphällningen, de har hållit i 10 år och består av otryckt virke.


Snart är druvorna mogna i växthuset

Närbild på  verbena

Förra året köpte vi en sk slaghack till vår Stiga Park. Med den kan vi köra i högt gräs och hacka ner det till lite grövre gräsklipp som fungerar bra att lägga på alla ytor där man behöver täckmaterial. Den sitter längst fram på traktorn i stället för klippaggregatet. Baktill på traktorn sitter en uppsamlare, som samlar upp gräshacket och som man tömmer ut där man vill ha gräset. Det fungerar så himla bra med detta upplägg att vi nog inte behöver klippaggregatet längre, det räcker med resultatet vi får när vi hackar.



Teknikens under!



Slaghacken underifrån...


...och så här fint blir det när man klipper med hacken (man ser spåret) ...nästan lika fint som med gräsklipparen.




Mina gotländska höns


Blå bolltistel och höstflox 


Vy mot humlestörarna


En häger och några gäss i morgonsolen vid bryggan.



Dags för frukost i bersån




Tidiga morrar blir det så fina skuggor



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...