söndag 10 juli 2016

Slåtter

Igår började vi slå vårt långa gräs med vår slagklippare från Stiga. Allteftersom vi slår lägger vi på under buskar, häckar och grönsaker. Det är så roligt att göra det här jobbet tillsammans, för det går så fort och blir så fint. Vi jobbar 2-3 timmar per dag. Sen är det dopp i sjön och lunch med sommar i P1.



Gräs från uppsamlaren som vi petar in under häcken och under träd och buskar

Stiga Park med slagklippare och uppsamlare. 


Jag har kört med min trimmer där traktorn inte kommer åt så att allt gräs kommer med och det blir fint.
Nu är vi färdiga med framsidan framför gamla huset. 



Efter det så försjunker vi i var sin bok. Per läser en doktorsavhandling från 1927 om
svensk rokokos stora arkitekt Carl Hårleman. Säger att den är jättebra. Till kaffet berättar han om det han läst om Hårlemans studieresor ut i Europa och om hans arbete med slottsbygget i Stockholm. Jag läste också om Hårleman under kursen i konstvetenskap på Stockholms Universitet härom året. Han är nog en av de bästa arkitekter vi haft i Sverige genom tiderna.






Jag läser Karin Berglunds senaste bok 'Det var en gång en trädgård'. 
Jag älskar rytmen i hennes språk, den varma humorn och hennes intellektuella ton.  
Och poesin. I den här boken gör hon en tillbakablick i trädgårdar som betytt mycket för henne. 
Kan varmt rekommenderas!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...