söndag 5 juni 2016

Pyssel i växthusbod och trädgård

Jag har sakta börjat röja i växthusboden under de senaste dagarna.
Det samlas mycket som man tror man ska få användning för någon gång, och det är bra att gå igenom det och förvissa sig om att det fortfarande behövs eller att det kanske kan slängas.

Efter lite spikande och fixande ser det ut så här i boden. Var sak har fått sin plats - igen. Det här gör man ju varje år, och sen rör man till det igen när det blir hektiskt. Nytt för i år är att jag har monterat en svart slangvinda mitt emot dörren till växthuset så att jag lätt kan dra ut och in slangen där när sådderna behöver vattnas eller tomatplantorna vill ha lite extra.

Nystädat i växthusboden


I samband med röjningen har jag använt mina droppslangar på växter som behöver mycket vatten. Det är tomatplantorna i växthuset och pumparna bakom växthuset.



Droppslangarna är utlagda i växthuset. På hyllan står fler tomatplantor som vill ner i sanden.


I år testar jag att stötta pionerna med hjälp av bambupinnar som binds samman med snöre. Det fina med det är att själva uppbindningen inte syns så mycket. Jag har tidigare använt 'snygg'järnstöd, men de är ju för korta och bidrar bara till att pionerna bryts av när de stora, tunga blommorna slår ut. Det blir spännande att se hur det här kommer fungera.



Bambupinne bland pionknopparna

Jag har också hunnit med att ordna för sommarblommorna i det jag kallar Runda rummet. Där har jag ringblommor som självsår sig. Dessa har jag flyttat om lite så att de står bra och sedan kompletterat med andra sommarblommor. I år blev det ettårig salvia, slingerkrasse, verbena och zinnia, som är min favorit.


Sommarblomrabatterna. Gångarna består av gamla tidningar i botten och sedan sågspån på det. 



Ute efter vägen har midsommarblomstren redan slagit ut. Underbart att ta in buketter och njuta, om så bara för några dagar. De är ju inte särskilt långlivade dessa tidiga ängsblommor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...