onsdag 25 maj 2016

Såpskurat köksgolv!

Ett skurgolv är ett obehandlat trägolv som får en tålig, vacker ljus yta efter år av slitage och  skurning. Olika golv reagerar olika och gran är det trädslag som blir ljusast. Våra skurgolv av kilsågad gran i kök och hall behöver såpskuras några gånger per år. Vardagsrummet och sovrummen skuras betydligt mer sällan. Där är slitaget inte alls lika stort.

Det är jätteviktigt att man arbetar med kallt vatten. Varmt eller ljummet gör att golven blir gråa i stället för ljusa.

Man börjar med att blöta ner golvet med kallt vatten.



Jag blöter golvet med kallt vatten.
Om det torkar innan man hinner skura får man blöta igen. 


Sen såpskurar jag golvet bräda för bräda, skurar i träets riktning fram och tillbaka. Jag har en skurborste på skaft med ganska hård borst. Den doppar jag i mitt såpvatten som består av 10 liter kallt vatten och 2 dl linoljesåpa. Nästan hela hinken går åt för köksgolvet. Om det är någon fläck som inte vill ge sig kan man ta lite extra såpa just där. Golvet blir inte fläckfritt, men alla fläckar försvagas genom såpningen. Gamla minnen från vinfläckar mm bidrar därmed till den eftersträvansvärda slitagekänslan.



Såpskurning är en härlig syssla! Skönast är att jobba barfota, med bakgrundsmusik! 


När man är nöjd är det dags att först ta upp allt skursmuts med trasan och sedan skölja (med kallt vatten). Jag brukar skölja två gånger så jag får bort all såpa.



Det här går också bra att göra till musik!





Nu sprider sig doften av såpskurat golv i hela huset.



Färdigt resultat! Ett ljust, vackert grangolv. 



Jag passade på att skura köksbordet också. Gick tillväga på samma sätt som med golven.



Nyskurat och liljekonvaljer - härliga dofter i köket!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...