söndag 20 mars 2016

Enkel vårstädning

I helgen var det lite vår på Mora. Påskliljebladen börjar titta upp i gruset framför gamla huset. I höstas klippte jag ner perennerna i tvillingrabatterna på framsidan. Slänten blev dock kvar och i helgen gick jag igenom den och drog ner fjolårets blomstänglar och blad. Skillnaden från vad jag normalt brukar göra är att jag nu lämnat allt dött material på plats. Skönt! Hela arbetet tog kanske två timmar.





Det är bra att gå igenom rabatten på våren. Man ser var man behöver fylla på med växter och var ogräset är mest aggressivt. Man lär sig också vilka växter som är täta på våren och inte släpper igenom ogräset, t ex sockblommorna. Runt hostorna ligger däremot jorden öppen.



Jag har också lagt mina potatisar, sorten Amandine, för groning. Där på lite fuktad jord ska de ligga i 4-5 veckor i ca 10-15 graders värme innan de kan sättas, förhoppningsvis i slutet av april.





Sist men inte minst har jag sått flera sorter av sommarblomman Zinnia, samt två sorters grönkål och Nya Zeländsk spenat, som ska vara flerårig. Det blir spännande att se vad som kommer upp i tråget :)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Betongparkett i växthuset

  Vi har lagt Betongparkett på golvet i växthuset. Det blev sååå fint. Betongparkett är en marksten med formtaget träreliefmönster, som jag ...